GAZA KIAN MERUNCING

Thursday 28 May 2009


Assalamu’alaikum warahmatullah wa barakatuh….


Firman ALLAH SWT:


{ولن ترضى عنك اليهود ولن النصرى حتى تتبع ملتهم}


Maksudnya : “Dan orang-orang yahudi dan nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka.”


Sudah sekian lama pena tidak mengarang. Namun, kali ini pena berasa sangat terpanggil untuk menulis tentang permasalahan, pergolakan yang kian meruncing di Ghaza. Sedikit perkongsian moga dapat menyuburkan serta membuahkan sedikit keimanan di jiwa kita.Kadang kala terasa pipi ini kian hangat dibasahi jejeran air mata tangisan insan, hamba, rakyat Palestin, ghaza yang tidak berdosa. Di mana umat Islam diserang, dibedil tanpa belas ihsan jua tanpa rasa kemanusiaan. Sedih, pilu, jua hampa bila melihat petikan-petikan yang di muatkan di akhbar-akhbar utama, laporan dari melalui sorotan-sorotan televisyen. Hampa, berita jua khabar akan penindasan sudah lama disebar gembar gemburkan namun persoalannya...masih tiada kedengaran dari mana-mana Negara Islam yang ingin menghantar bantuan samada dari segi ketenteraan jua senjata. Ikhlas di lubuk kalbuku mengutuk mana-mana Negara Islam yang hanya mengambil langkah berdiam diri sahaja. Bacul!!!!! Sedangkan Hadith shahih ada menyebut yang berbunyi :


ومن لم يهتم بأمر المسلمين فليس منه


“ barang sesiapa yang tidak mengambil tahu akan perihal saudara seagamanya, maka dia bukanlah dari kalangan mereka”


SEPINTAS LALU


Perbincangan yang ingin dilampirkan pada makalah kali ini berkisarkan tentang kewajipan kita dalam membantu umat islam yang berada di dalam kesusahan, apatah lagi membantu umat Islam di Palestin yang diserang oleh Zionis laknatULLAH. Bahkan ulama mujtahid masa kini, Dr. Yusuf al-Qardhawi telah menfatwakan wajib membantu umat Islam di Palestin mengikut kemampuan kita. Saudara sekalian, Negara Islam seperti Arab Saudi, Turki, Iran dan lain-lain mampu wajib untuk membantu umat islam di Palestin. Namun, apa yang kita lihat kini masih tiada kedengaran dari mana-mana Negara Islam tersebut yang meng”offer”kan sebarang bentuk pertolongan. Ingin diharapkan Iran??? Huhhhh!!! Jangan terlalu berharap kerna Ahmadinejad merupakan pemimpin yang berfahaman Syiah, boneka Kuffar Zionis!!! Walhal jika dilihat dari segi ketenteraan, senjata nuklear, Negara Iran mampu untuk membantu umat Islam di Palestin. Tapi, mengapa perkara ini tidak berlaku??? Sudah tentu kerana fahaman Syiah yang dianuti Ahmadinejad. Sungguh kejam ahli Syiah! Semoga Allah melaknat Ahlusyi’ah! Begitu jua dengan tentera Hizbullah yang berada dibawah pimpinan Syed Hassan Nasrallah di Lebanon. Mereka ini juga merupakan Syi’ah! Gara-gara umat islam di palestin berfahaman Sunni, mereka tidak membantu malah memberi laluan jua sokongan kepada puak Zionis untuk membunuh umat Islam sendiri!!


Amatilah Hadith ini:


Diriwayatkan dari Ibn Abbas katanya:




“Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Akan muncul satu golongan di akhir zaman yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam tetapi mendakwa Islam. Bunuhlah mereka kerana mereka adalah Musyrikun.”(Ibnu Qutaibah, Takwilu Mukhtalifi al-Hadith, halaman 56.


Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas katanya:




“Pernah aku berada di samping Nabi s.a.w, bersamanya ada Ali r.a. Nabi s.a.w bersabda kepada Ali: “Wahai Ali! Nanti akan muncul dalam ummatku satu golongan yang mendakwa cintakan Ahlul Bait. Mereka digelar Rafidhah. Perangilah mereka kerana mereka adalah Musyrikun.” (Hafiz Nuruddin Ali bin Abi Bakr al-Haithami, majma’u az-zawa’id wa manba’u al-fawa’id, jilid 10, halaman 22.




BACAAN QUNUT NAZILAH
Persoalannya…..apakah yang perlu kita umat Islam di Malaysia ini untuk membantu umat Islam di Palestine?? Rasulullah s.a.w membaca Qunut nazilah bila mana bencana juga musibah melanda. Hal ini berlaku sewaktu peristiwa Bi’ru Ma’unah bilamana seramai 60 orang huffaz qur’an yang dihantar oleh Rasulullah telah dibunuh. Maka Rasulullah amat berdukacita bila mendapat khabar akan hal ini. Maka menjadi kewajipan kepada kita untuk membaca Qunut Nazilah.Hal ini ada dijelaskan dalam hadith shahih tersebut:




1) عَنْ أَنَسٍ قَالَ بَعَثَ رَسُولُ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ سَبْعِينَ رَجُلاً لِحَاجَةٍ يُقَالُ لَهُمْ الْقُرّاءُ فَعَرَضَ لَهُمْ حَيّانِ مِنْ بَنِي سُلَيْم ٍ رِعْلٍ وَذَكْوَانَ عِنْدَ بِئْرٍ يُقَالُ لَهُ بِئْرُ مَعُونَةَ فَقَالَ الْقَوْمُ وَاَللّهِ مَا إيّاكُمْ أَرَدْنَا وَإِنّمَا نَحْنُ مُجْتَازُونَ فِي حَاجَةٍ لِرَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ فَقَتَلُوهُمْ فَدَعَا رَسُولُ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ عَلَيْهِمْ شَهْرًا فِي صَلاةِ الْغَدَاةِ فَذَلِكَ بَدْءُ الْقُنُوتِ وَمَا كُنّا نَقْنُتُ.




DEFINISI QUNUT NAZILAH




Qunut pada istilahnya seperti yang dikatakan oleh Al-Hafizdh Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah:


“suatu doa di dalam solat pada tempat yang khusus dalam keadaan berdiri” (fathul bari 2/490). Manakala nazilah pula membawa erti malapetaka atau musibah yang menimpa kaum muslimin seperti gempa, banjir, peperangan, atau penganiaan dan sebagainya.




HUKUM QUNUT NAZILAH


Sunnah qunut nazilah ini merupakan pendapat para ulama dari mazhab hanafiyyah, malikiyyah, syafi’iyyah, hanbaliyyah dan lain-lainnya. Imam Syafi’I rahimahullah berkata: “apabila turun musibah kepada kaum muslimin disyariatkan membaca qunut nazilah pada seluruh solat wajib.” (syarhus sunnah karya al-baghawi 2/279)


Imam Ahmad Bin hanbal rahimahullah berkata: “apabila turun bencana kepada kaum muslimin hendaklah imam membaca qunut dan diaminkan orang di belakangnya.”


Syaikhul islam ibnu taimiyyah berkata: “ di kalangan ulama ada tiga pendapat tentang qunut.


WAKTU DAN TEMPOH BACAAN QUNUT


Berkaitan dengan bila atau pada waktu solat apakah Rasulullah membaca Qunut nazilah. Maka hadith shahih dibawah ini jelas menunjukkan bahawa Rasulullah membaca Qunut Nazilah pada kelima-lima solat fardhu. Amatilah hadith ini:




2) عَنْ ابْنِ عَبّاسٍ : قَنَتَ رَسُولُ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ شَهْرًا مُتَتَابِعًا فِي الظّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ وَالصّبْحِ.( وَرَوَاهُ أَبُو دَاوُد وَغَيْرُهُ وَهُوَ حَدِيثٌ صَحِيحٌ ).


Sheikh Nashiruddin Al-Albani dalam kitabnya, Sifat Solat Nabi, ada menyentuh akan perihal cara-cara atau kaifiyat Qunut Nazilah. Maka bolehlah diambil sedikit panduan seperti berikut:




Qunut harus dibaca setelah berdiri dari ruku’ dan berkata “Rabbana wa lakal-hamd (Tuhanku,pujian bagi Engkau).




Tiada doa yang khusus, dan bilamana berdoa kepada mereka, hendaklah sesuai dengan bencana yang khusus.


Harus mengangkat tangan apabila berdoa.


Harus membaca kuat apabila menjadi imam.


Diaminkan oleh ma’mum.


Apabila selesai, bertakbir dan ruku’.


Dalam hadith Anas b. Malik riwayat Bukhari-Muslim, menunjukkan bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pada peristiwa pembunuhan 60 orang para sahabat penghafal Al-Qur’an, baginda berqunut selama sebulan. Namun keruncingan di palestin ini tidaklah menunjukkan pelaksanaan qunut hanya sebulan, kerana dalam hadith Abu Hurairah r.a riwayat Bukhari-Muslim menjelaskan dalam bentuk umum dan tidak menunjukkan batasan waktu. Maka dapat dibuat kesimpulan bahawa qunut nazilah tetap dilaksanakan sehingga musibah tersebut diangkat dari kaum muslimin. Dan ini berdasarkan fatwa yang dikemukakan oleh Syaikh Abdul Muhsin Al Abbad hafidzhohullah.




AKHIR KALAM
Sebagai tuntas yang boleh tinta sampaikan, ayuhlah kita bersama, sebagai hamba Allah, ummah, bersama-sama mendoakan saudara kita yang ditimpa bencana jua musibah dari musuh kita yang nyata jelas ingin menjatuhkan jua memporak-perandakan agama ISLAM yang suci jua murni. Moga pengamalan sunnah (عليكم بسنتي) ini makin mendekatkan hubungan kita dengan RABB disamping memberikan harapan yang lebih terang benderang akan doa kita, ummat islam akan dimakbulkan YANG ESA.




SEKIAN…FAQIR ILALLAH.




kalau nak baca artikel asal, ni blog penulis nya :




http://amarshukry63.blogspot.com/2009/01/sekitar-keruncingan-di-sempadan-ghaza.html

SCENT OF PALESTINE, SCENT OF JANNAH

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP