Sekatan Jalan Israel Membunuh Kanak-kanak PALESTIN

Sunday 24 May 2009

Credit: Nurul Hannah Mohd Feizal, Tahun 3 PCI.

Wednesday, May 20, 2009

JALUR GAZA (Arrahmah.com) - Sekatan jalan dan pertempuran di jalanan menghambat seorang kanak-kanak laki-laki 10 tahun yang menderita kanser dari Gaza yang mesti segera dipindahkan ke hospital lain dan akhirnya kanak-kanak itu meninggal di tengah jalan.

Anak itu, Ribhi Jindiyeh, seorang pesakit lymphoma yang melewatkan hari-hari terakhirnya di rumah sakit kota Gaza, terlihat sangat kurus dan lemah, seharusnya menerima perawatan doktor di hospital Israel.

Dia menjalani kemoterapi tahun lalu di hospital Israel, dan ketika dia pulang pada Januari, dia nampak lebih baik. Tetapi pada Mac, dia mulai kencing darah, kata ayahnya Hassan Jindiyeh.

Jindiyeh adalah korban kesembilan yang terpaksa kehilangan hidupnya di tengah perjalanan menuju rumah sakit keraa bentrokan dan blok jalan yang dibuat oleh angkatan perang Zionis Israel.

Ribhi Jindiyeh hanya seorang anak, tetapi ceritanya menyoroti semakin memperlihatkan kebejatan perilaku Israel.

Selama peperangan yang dilancarkan Israel berlangsung, ratusan pesakit Palestin terjebak dan tidak dapat menyelamatkan hidupnya kerana tidak diberi kesempatan untuk memperoleh perawatan di luar perbatasan Gaza.

Organisasi Kesehatan Dunia (WHO) sudah mengatakan lapan pesakit serupa meninggal sejak akhir April lalu. (Althaf/arrahmah. com)



SOURCE : http://www.arrahmah .com/index. php/news/ read/4257/ zionis-mencegat- menuju-rumah- sakit-bocah- gaza-meninggal- di-tengah- jalan

Scent of Palestine, Scent of Jannah

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP