CERITA AISKRIM McD

Monday 8 June 2009

Di Mesir boikot. Hebat. Semuanya ditinggalkan, daripada sekecil-kecil syarikat kepada yang paling popular dan maju.
Tapi, apa ceritanya di Malaysia? Sesampai di KLIA, adik merengek mahu aiskrim, terus kita membelikan aiskrim McD berperisa Oreo dicampur dengan Smarties dan ditambah sos coklat dan perisa epal, dan kalau boleh mahu disalut dengan coklat keras lagi. Adiknya bukan seorang, kena pulak 5 orang.
Kawan-kawan, kita semua dilahirkan untuk menjadi pejuang. Pejuang untuk apa? Untuk Islam. Mungkin kita yang alpa. Terlalu seronok dengan jutaan nikmat yang diperolehi. Tapi ingatlah kawan-kawan, kita mempunyai tanggungjawab untuk berjuang demi Islam terutamanya di Palestin. Siapa kata, tanpa pedang yang menyilau dan rifel yang sepucuk itu, kita tidak mempunyai kekuatan?
Saudaraku, seseronok mana pun apabila kita di Malaysia, janganlah sesekali lupa akan perjuangan yang telah kita mulakan di Mesir ini. Sepatutnya kitalah yang mempengaruhi keluarga untuk berhenti membeli barangan yang terlampau itu, dan bukannya kita yang terpengaruh untuk membelinya. Sama-samalah kita cuba menjayakannya.
Contoh terdekat yang boleh saya bagi, ada seorang kawan saya yang memang tergila-gilakan Milo, pada kebiasaannya, dia akan membeli berpaket Milo untuk dibawa ke Mesir, tetapi sekarang dia telah bertukar kepada Vico. Katanya, sama sahaja. Air juga.
Betul, dan saya memuji sikapnya.
Aida Nur Baini juga mengajak kita semua untuk sama-sama menyertai kerja sukarela untuk Palestin, MERCY misalnya. Mahu ikut?


p/s: Baini: “2 bulan adalah terlalu lama untuk membuat kita lupa akan janji kita di Mesir ini.”



Scent of Palestine, Scent of Jannah

2 comments:

Anonymous said...

hurrmm...

so.. kalo adik kita mintak ais krim mcD,

nk wat ape??

kasi ais krim poli.....?

raksaksa biru said...

sigmoidlife
hurm..
da xderk eskrem len kat msia er slain eskrem mcD??
bez sgt er eskrem dorg???
ade beza eyh nge eskrem2 len???

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP