Hukum boikot

Tuesday 2 June 2009

oleh Mohammad Sya’rani Najmuddin

Khamis, 28 Mei 2009 (dewan kuliah B, tahun 3)


Mengapa kamu tidak mau berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita mahupun anak-anak yang semuanya berdoa: “”Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau!”
Dalam tak sampai beberapa hari sahaja lagi, semua pelajar medic iskandariah tahun 3 bakal menghadapi peperiksaan mid sem, 7 subjects just to be done in one (1) day, huhu. Gilo apo!… memang gila dibuatnya, lagi-lagi orang macam aku nie… assignment to be presented untuk minggu nie saja dah 3 kesemuanya, ditambah dengan exam practikal anatomy, quite tough haa, medic…medic… bak kata Prof. 7aala, “if I’m a student like u under this programme, I’ll leave this college!!” haha!
Rupe-rupenyer professor pon sependapat ngan aku, hehe! Tapi mungkin bagi sesetengah orang, it’s not a big deal lah! Respect aku pada orang yang still boleh tolerate this situation. Bak aku kate, Rambut sama hitam, tapi perangai macam-macam, pemikiran pun ada laa yang gah, ada juga laa yang kelam. Kita berbeda, kita tak sama, tapi hati kita tetap beriringan jua, hanya pada yang Esa…. Maka Palestine evergreen laa wadah untuk semua, betul tak kawan-kawan? hehe! Semangat bila bincang bab Palestine! Terharu rasanya bila melihat pelajar-pelajar di bumi Iskandariah support program-program yang berbentuk sebegini, nampak sungguh kesatuan yang dibina atas nama ISLAM, isk-isk!…..

Maka dalam sibuk-sibuk prepare for this coming exam, dalam gelabah-gelabah menyiapkan assignment, datanglah satu lagi taklifan buat diriku nie, kene pula bagi talk kat depan kuliyah, terima kasih laa epan!!
“Syak, ko kene bagi talk nanti tau hari khamis nie untuk Palestin program, ko nak tajuk ape? Alaa, ko amik jek laaa hukum boikot, ok??”…. dengan tetibe si erfan memberi cadangan yang cukup menarik, haiH~….” erKK!! Terkezut aku dibuatnya…. Hati kecil pun gundah gulana, macam mana nie nak cakap depan orang ramai, cakap depan section sendiri(bachelor jek pon, no girl) pun masih lagi nervous, palpitation, maklumlah, aku nie type A person, huhu! Sedang enak melayan perasaan hati, tiba-tiba epang menyentap, ”kau kene gak, perempuan pun nanti kena bagi gak, malu jek perempuan boleh buat, ko tue laki!!” erK!!(marra taania)…. “Erm, yer lah, yer lah….isk2!” pandai ko main ayat kan epan, cis(x100), aku terima seadanya….
Bukannya keinginan diri ini untuk melepaskan amanah yang diberikan, tapi pada hari yang sama, exam anatomy menanti. Apa yang sempat aku cari, itulah yang dapat aku sampaikan. Ma3alesy rakan-rakan. Tapi ada orang kata, buat kerja biarlah ikhlas, nak seribu daya, tak nak berjuta pula dalihnya. Berbalik kepada point-point yang ingin aku sampaikan semalam, sebenarnya ada 2 atau 3 isi yang tak terpacul dengan asbab gelabah, haha! Tak mengapalah, aku akan cuba terangkan kembali apa yang termampu.


BOIKOT. Menurut Sheikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi, presiden ulama sedunia pada tahun 2003 kalau tak silap, pernah menyatakan atau berbincang mengenai perkara yang amat berkait rapat dengan ummat Islam kini. Beliau ada menyatakan bahawa setiap satu(1) riyal (kalau kat sini, segenih kire sama laa tuh yer) untuk anda membeli produk-produk Israel, adalah bersamaan dengan sebutir peluru yang akan merobek atau menembusi saudara seIslam kita di bumi Al-Quds palestin. Sheikh juga ada menyatakan kekesalannya terhadap ummat kini yang menyatakan tidak dapat untuk meneruskan kehidupan tanpa kebergantungan terhadap produk-produk Amerika/Israel. Memang perkara ini seringkali menjadi persoalan dan mainan hidup dalam diri setiap daripada kita.
Manakan tidak, sejak dari kecil lagi, kita kurang diberikan nilai-nilai yang boleh diterapkan untuk menolak unsur-unsur Israel, malah kita lebih-lebih lagi disogokkan pula dengan perkara-perkara seperti ini. Kalau nak makan, wajib masuk KFC, wajib masuk McD. Kalau malas masak, delivery pon best juga, tekan sahaja 7552525, tuk tuk tuk pintu diketuk,” pizza hut is coming!!”. Jika kehausan, “coca-cola satu jag eh, ana tak main syai bi halib nie…” tak Amarika khabarnya. Perkara-perkara seperti ini memang kerap sekali berlaku disekeliling kita tanpa kita sedari. Ya, Yahudi Zionist sudah Berjaya, kerna si Muslim telah terkena!!


Apa lagi yang diperkatakan syeikh? Beliau juga ada menyatakan tentang jihad fii sabiilillah untuk kita yang terang-terang tidak berada dibumi Palestin. Kata beliau, Al-quran ada menegaskan bahawa, jihad yang dimaksudkan adalah dengan HARTA dan JIWA. Maka bagi kita yang tidak mampu untuk menggalas senjata, yang tidak dapat menyumbang jiwa(sanggup ker?), maka tiada pilihan lain bagi kita untuk melepaskan diri dari dipersoalkan di akhirat kelak, melainkan berjihad dengan harta. Cukup banyak saluran-saluran yang boleh kita gunapakai untuk menyumbang wang genih(akhir program rasanya ada kutipan derma untuk warga palestin, maka sila-silalah yer berjihad. Apa? Tak nak…. Tak nak tak per, ramai lagi yang boleh menyumbang, Allah tak perlukan kamu sebab Dia mampu untuk mencipta segolongan ummat yang sangat sayang kepada agamaNya), pakaian boleh (bagi laa yang paling kamu sayang yer, yang dah jadi kain perca buat alas kaki sudahlah) dan macam-macam lagi. Dan menurut sheikh juga boikot industry-industri yang menyumbang kearah Israel juga adalah salah satu bentuk jihad harta. Penekanan ke atas ekonomi yang dibuat, boleh menjatuhkan sesebuah Negara. Maka jangan dipandang enteng perkara-perkara kecil seperti ini, walaupun hanya rubu3 genih, atau mungkin nus genih kamaan, mampu merubah segalanya.


Memang tidak dinafikan, telah banyak peralatan moden electronic yang dicipta oleh si kafir harbi ini digunakan oleh ummat islam itu sendiri. Nokia, Microsoft, window software, dan macam-macam lagi. Nak kene buang ker semua-semua nie? haiH~…. Seksa juga memikirkannya. Sedarlah ummat sekalian, kita sudah jauh ketinggalan di belakang barat, tak kan masih lagi mahu melayan angan-angan kosong, bersuka-ria kesana kemari (tak salah, tapi biarlah berlandaskan syara3), kita kena bersatu, bangkitkan ekonomi Islam, jadilah seorang yang multi-profesionalnya. Dalam setiap seorang, bukan sahaja doctor, malah boleh jadi seorang ustaz/ustazah, boleh menjadi engineer, dan sebagainya.
Apabila berbicara bab boikot, perkara nombor satu yang kita lihat adalah produk-produk makanan, alat-alat electronic, malaabis2 dan segala bentuk zahiriah yang boleh dilihat melalui ‘naked eye’. Jarang-jarang sekali untuk kita fikirkan jarum-jarum halus yang telah sekian lamanya bertapak di dalam diri kita. Lihat sajalah movie-movie di laptop atau desktop masing-masing, penuh dengan agenda Israiliyat (bukan movie sahaja, banyak lagi…boleh fikir sendiri). Aku tak terlepas, jauh lagi agaknya….. huhu!… kalau movie yang boleh mendidik jiwa tak mengapa, ini yang berbentuk porno memang asyik di layan, nafsu…. Makin dilayan makin semarak lah ia. Macam kulit yang sedap digaru apabila gatal dek diganggu sang sarcoptes scabiei , makin digaru makin rancak dibuatnya, tahu-tahu sudah melecet, merebak ke bahagian kulit yang lain, makin teruk!! Nasib baik ada acaricidal lotion. Kalau nafsu? Al-quran dan sunnah laa lotionnya. Itu pun jika karat-karatnya masih belum melarat, kalau dah hitam menebal tue, na3uzubillah….

Sebelum mengakhiri kalam, aku nak menyeru kawan-kawan sekalian, marilah sama-sama kita berjihad di jalan Allah. Didik jiwa kita, jika tak mampu untuk melakukan semua, jangan ditinggalkan kesemuanya, sekadar yang termampu mengikut level diri masing-masing, yang penting kita cuba. Walaupun sekecil zarah kebaikan yang dilakukan, Allah swt tetap akan membalasnya.
Rasanya sudah cukup setakat ini, macam dah terlebih pula, hehe!… makanya, elakkanlah diri kita dari perkara-perkara barat yang batil terlebih dahulu, untuk lebih mudah kita menjalankan boikot keatas Israel dan sekutu-sekutunya. Tingkatkan kemahiran diri dalam setiap aspek, supaya islam itu bukan hanya terletak pada puasanya, bukan hanya pada solatnya, bukan juga pada rukun Islam dan iman yang lain, tetapi Islam itu adalah menyeluruh, cukup sempurna untuk dianuti oleh setiap genap lapisan masyarakat dunia. Huministic, you are responsible for every actions’ done by ur ownselves (betul tak nie, haiyyaaa!!). okieslah rakan-rakan, hehe! =P
Salam imtihan sume, rabbana yusahhilna insyaAllah~


Scent of Palestine, Scent of Jannah

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP