Dameer: Birth defects increased in Gaza due to Israel’s use of chemical weapons b

Monday 28 December 2009


Al-Dameer association for human rights said Sunday that there is an increase in miscarriage rates and in the number of babies born with birth defects and cancer due to the Israeli use of weapons containing radioactive and toxic materials during its latest war on the Gaza Strip.

Al-Dameer association for human rights said Sunday that there is an increase in miscarriage rates and in the number of babies born with birth defects and cancer due to the Israeli use of weapons containing radioactive and toxic materials during its latest war on the Gaza Strip.


In a report, the association affirmed that the health and environmental conditions in Gaza is getting worse day after days as a result of the use of internationally-banned weapons during the three-week war.

It warned that the use of chemical weapons in the densely-populated areas would cause a long-lasting tragedy and plague the future of coming generations, adding the health of one and a half million Palestinians in the Strip is still threatened because of the contamination of water, soil and air.

The report noted that during August, September and October 2008 there were 27 babies born with birth defects compared to 47 cases in 2009. These three months were compared with the same three months in 2009, which shows an increase in birth defects in aborted fetuses and newborns.

The report added that these cases were concentrated in Jabaliya, Beit Lahia, and Beit Hanoun as these areas witnessed the fiercest Israeli military aggression.

The association appealed to the international community to immediately act and pressure Israel to stop its violations against the Palestinian civilians and environment in Gaza and allow experts and delegations into post-war Gaza to examine the environmental and health situation.

The association stressed that experts should be sent to Gaza to examine the environmental fallout of Israel's use of illegal weapons in order to protect the future generations from the coming unknown health and environmental disasters.

source: here
credit: Ayesha Kamaruddin , 4th year.

Read more...

white phosphorus

Tuesday 22 December 2009

The below photos are not a Movie Shooting or Celebrating a festival with crackers... its a school in Gaza.. this is the current situation of the innocent people in Gaza !
Make sure you read till last to know what is white phosphorus! and the effect!

( UNRWA SCHOOL IN BEIT LAHIA, GAZA , PALESTINE )

b781f7.jpe

b78207.jpe

b78216.jpe

b78226.jpe

b78235.jpe

b78245..jpe

b78255.jpe

Error! Filename not specified.

b78264.jpe

b78274.jpe

b78284.jpe

b78293.jpe

b782a3..jpe

b782b2.jpe

b782c2.jpe

b782e1.jpe

b782f1.jpe

b78301.jpe

b78310.jpe

b78320.jpe

b7833f.jpe

b7834f.jpe

b7835e.jpe

b7836e.jpe

b7837e.jpe

b7838d.jpe

b783ac.jpe

b783bc.jpe

b783cc.jpe

b783db.jpe

b783eb.jpe



Read more...

persoalan Palestin

Thursday 3 December 2009



Kehadiran topik mengenai Bani Israel di dalam al-Quran merupakan persoalan pertarungan antara kebenaran dan kebatilan. Persoalan itu berterusan hingga kini sehinggalah Allah menentukan tokoh atau golongan yang akan memperjuangkan permasalahan Palestin sehingga Palestin kembali ke pangkuan negara Islam seperti kembalinya menerusi tangan Umar al-Faruq dan Salahuddin al-Ayubi. Inilah janji Rasulullah yang benar. Perjuangan akan datang berpihak kepada kaum yang tertindas yang benar-benar ikhlas kepada Allah, tidak sama sekali untuk golongan yang pengecut dan dayus. Ketika itu setiap pokok dan batu akan memberitahu: "Wahai pejuang Muslim, ini dia si bedebah Yahudi sedang bersembunyi di belakang aku", kecuali sejenis pokok sahaja yang dikenali sebagai pohon gharqad.

Persoalan ini secara langsung menyentuh persoalan ibadat. Setiap Muslim berikrar sekurang-kurangnya 17 kali setiap hari di hadapan Allah dengan menyebut ‘ghoiril maghdhu bi ‘alaihim wa ladhallin'' (bukan jalan yang Engkau murkai dan bukan pula jalan orang yang sesat). Yang pertama dimaksudkan dalam ayat itu ialah kaum Yahudi manakala golongan yang kedua pula ialah Nasrani.

Apakah sebenarnya yang dikehendaki oleh kaum dayus itu sehingga mereka mengharapkan agar kaum Muslimin membelakangkan al-Quran? Jawapan ini telah dijelaskan kepada kita oleh al-Quran dengan maksudnya:

"Dan sama sekali kaum Yahudi dan Nasrani tidak akan senang dengan kamu melainkan setelah kamu mengikut agama mereka."

Nah, itulah ketegasan al-Quran memberikan panduan kepada penganutnya. Tetapi malangnya pemimpin boneka mereka yang pernah menziarahi Tel Aviv melarang orang Islam membaca ayat-ayat yang menyentuh kaum Yahudi. Merekalah sebenarnya pelopor keamanan yang palsu. Suatu ketika dahulu mereka telah menjual Palestin melalui Perjanjian Kem David.

Dimanakah wira yang pernah mengangkat ranting zaitun dan melaungkan perjuangan bersenjata menentang ancaman Zionis? Dimanakah pahlawan yang menyeru kepada pembebasan bumi Isra' dan Mi'raj daripada tangan Yahudi? Dimanakah hero yang menyeru untuk kemerdekaan qiblat pertama dan tanah haram ketiga, Baitul Maqdis?

Bagaimanakah dengan peristiwa tragis Dir Yassin, Sabra dan Shatela serta al-Karamah dan kini di Gaza mereka membunuh dengan terang-terangan.Apakah semua peristiwa itu berlalu begitu sahaja tanpa sebarang pengajaran? Kiranya peristiwa yang menyayat hati itu telah dilupai atau sengaja dilupai oleh pengkhianat masakan umat Islam yang ikhlas dengan perjuangannya boleh melupakannya. Sama sekali tidak.

Ingatan kita masih lagi segar dengan peristiwa kebangkitan umat yang bangun menentang Perjanjian Balfore. Menteri Luar Inggeris telah menyatakan keazamannya untuk membantu menegakkan negara Yahudi di bumi Palestin diikuti rancangan menakluki Palestin. Rancangan yang diakui oleh perikatan bangsa-bangsa Barat itu memperkukuhkan Perjanjian Balfore.

Bangsa Arab dan umat Islam seluruhnya sebulat suara mengangkat jari dan bertanya: Siapakah si Balfore yang berhak memberi dan menyerahkan bumi Palestin kepada bangsa Yahudi terkutuk itu sehingga menjadi satu ungkapan umum bahawa ‘orang yang tiada kena mengena memberi sesuatu yang bukan miliknya kepada orang yang tidak berhak'. Ini adalah drama palsu yang dilakonkan di dalam kepalsuan.

Kaum Muslimin seluruhnya telah menanggung derita akibat bencana yang menimpa mereka. Di sinilah bermula titik hitam dalam sejarah umat Islam. Selepas itu Amerika Syarikat pula menangani masalah Yahudi manakala Troman dan Roosevelt pula meneruskan tugas Inggeris dalam menerajui konspirasi Zionis antara bangsa ke atas umat Islam. Bantuan datang mencurah-curah kepada Yahudi manakala hak bangsa Palestin di bumi sendiri diabai dan dibelakangkan. Selepas itu penghijrahan Yahudi ke bumi Palestin dibuka dengan seluas-luasnya, kumpulan demi kumpulan. Program yang penuh perencanaan itu menyusul satu demi satu dengan kemas dan terjamin.

Pada 1948, satu angkatan bersenjata Islam telah dibentuk bagi membebaskan bumi Isra' dan Mi'raj daripada cengkaman Yahudi. Penubuhan itu mendapat sokongan negara Arab dan Islam lain apabila tenaga sukarelawan datang mencurah-curah. Sewaktu pertempuran sengit antara kedua-dua pihak itu, berlaku pakatan jahat dan pengkhianatan ke atas tentera Islam itu.

Jenayah Yahudi tidak berlaku secara terang-terangan di mata dunia. Dalam satu tragedi yang ngeri mereka melakukan penyembelihan beramai-ramai ke atas wanita dan kanak-kanak. Angkara durjana itu bertujuan menghalau bangsa Arab dari bumi Palestin dan membolehkan Yahudi menguasai sepenuhnya bumi Palestin.

Ancaman pakatan jahat itu berjalan lancar. Apabila Inggeris mengisytiharkan penarikan diri daripada jajahannya Palestin, maka golongan Yahudi di Tel Aviv terus mengisytiharkan pembentukan negara Israel. Beberapa minit sahaja selepas pengisytiharan pembentukan negara Israel itu, Presiden Amerika Syarikat, Troman mengisytiharkan pengiktirafan kepada Kerajaan Yahudi. Di Moscow pula, kerajaan pimpinan Stalin turut mengumumkan pengiktirafan yang sama ke atas Kerajaan
Yahudi itu.

Begitulah hari-hari berlalu. Rencana konspirasi terus berjalan daripada satu babak kepada satu babak dengan penuh kejayaan sehingga meningkat kepada tercetusnya serangan tiga serangkai, Inggeris-Perancis-Israel ke atas Mesir, Peperangan Ramadan, kunjungan Presiden Sadat ke Tel Aviv, Kem David dan kekecohan di Jerico.

Perjanjian Balfore dengan tegasnya menyatakan: "Sesungguhnya Raja Britain melihat penubuhan Kerajaan Yahudi di Palestin dengan penuh simpati. Baginda Raja akan memberi penuh perhatian dan sokongan padu kepada pencapaian matlamat ini."

Britain telah berjanji kepada Yahudi dan melaksanakan janji itu dengan melayani segala hasrat Israel, bermula daripada pengiktirafan hinggalah kepada sokongan dan bantuan. Pada masa yang sama Britain menaburkan seribu janji palsu kepada bangsa Arab dan umat Islam serta memberikan jaminan dusta bagaikan fatamorgana. Sidahaga menyangka itulah air. Namun apabila dia menghampirinya ternyata kosong belaka dan tiada menemui apa-apa. Mereka tertipu dan terus memberikan pengharapan kepada Inggeris dan Amerika Syarikat.

Amerika Syarikat sama seperti saudaranya, Inggeris, juga menaburkan janji-janji kosong yang menjanjikan kemusnahan, kehancuran, malah penyerahan dan penghapusan sepenuhnya etnik serta identiti Arab di bumi Palestin, bumi Islam itu. Orang yang mengiktiraf Kerajaan Israel dua minit selepas pengisytiharannya, juga adalah orang yang sama merancang dan menyusun permainan politik kotor dengan berselindung di sebalik istilah proses perdamaian.

Apakah pelopor perdamaian (kononnya) ini belum sedar daripada kesesatan mereka? Tidakkah mereka boleh kembali kepada kitab yang dengan jelas menyebut dan memberi peringatan kepada mereka?

"Demi sesungguhnya engkau mendapati manusia yang sangat memusuhi orang-orang yang beriman ialah orang Yahudi dan Musyrik." (Al-Madiah: 82)

Apakah mereka akan terus dengan kesesatan mereka itu sehingga Allah menggantikan tempat mereka dengan satu kaum yang lain?

"Dan jika kamu berpaling tadah, maka Allah akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain daripada kamu dan kaum itu tidak seperti kamu."

-di petik dari iluvislam--klik untuk melihat artikel asal

Read more...

As-Syahid Raed Rezek Jnaid

Monday 23 November 2009


Tempat Syahid : Kem Jabalya
Tarikh Syahid : 02/03/2008

Latar belakang

Beliau dilahirkan pada tahun 1978 di Jabalya. Beliau menamatkan pengajiannya di sekolah yang berada dalam kem dan mendapat keputusan yang baik di antara adik beradiknya. Beliau seorang lelaki yang mempunyai keperibadian yang mulia, beliau sentiasa senyum, tenang, bersopan dan mudah diterima oleh orang, walau di manapun beliau berada.

Beliau juga berlaku sopan ke atas ibu bapanya malah beliau bertanggung jawab membantu ayahnya dalam soal kewangan. Beliau bekerja dalam gerakan Islam sejak masa kecilnya lagi dan sangat aktif dalam gerakan popular di daerahnya dengan menyertai Hamas. Kemudian beliau bergabung dengan gerakan penentangan Islam -Hamas.


Briged Al-Qassam

Beliau menyertai Briged Al Qassam setelah berbincang dengan saudaranya dalam gerakan Hamas. Setelah diterima Briged Al-Qassam, beliau telah terlibat dengan banyak operasi yang mendatangkan natijah membanggakan, antaranya:

1. Menyertai kumpulan yang melindungi kem daripada serangan-serangan Zionis yang cuba untuk menyerang kem tersebut.
2. Terlibat dengan operasi serang hendap tentera Zionis.
3. Ikut serta menjaga kem daripada Pasukan Khas Zionis.

Kepimpinan Al-Qassam mengiktiraf beliau sebagai perajurit yang sangat disiplin dalam tugasnya.

Kesyahidan

Pada 2 Mac 2008, tentera Zionis cuba menyelinap masuk ke kawasan timur Jabalya, tetapi mereka bertembung dengan As-Syahid Raed Rezek Jnaid dan kumpulannya. Para pejuang menentang tentera Zionis sehingga memaksa Zionis meminta bantuan pesawat pejuang dan mengebom mereka. Tentera Zionis tidak membenarkan ambulan Palestin merawat Raed Rezek Jnaid, ini menyebabkan beliau tidak mendapat rawatan dalam tempoh dua hari.

Kesyahidan orang seperti beliau dibanggakan oleh umat. Briged AlQassam menyatakan, “Briged Al-Qassam meratapi kematian para Mujahedeen, menegaskan untuk kembali komitmen dan tekad bagi meneruskan penentangan terhadap kependudukan yang zalim”.

Sumber dan disunting dari: http://www.qassam.ps/

Kredit kepada http://palestinefolder.blogspot.com/


Read more...

Israel Kembali Serang Al-Aqsa

Sunday 15 November 2009

Tuesday, November 10, 2009


Mengapa dunia internasional tidak juga peduli pada Palestina? Mengapa pula dunia Israel tidak menganggap Israel sekarang serius dalam menyerang MasjidAl Aqsa, tempat suci ketiga bagi umat ini?

Hanya dalam hitungan kurang dari satu bulan, para penjajah Yahudi itu sudah melakukan beberapa kali penyerangan. Dan kali ini yang terjadi kedua kalinya.

Bentrokan meletus sebelumnya hari Minggu ketika pasukan Israel menggunakan granat, gas air mata dan peluru karet yang dilemparkan ke halaman masjid, menghalau semua jamaah Palestina yang tengah berkumpul di dalam masjid.

Sudah seharusnya dunia Islam berjaga-jaga setiap kali memasuki bulan November atau Desember. Dalam peristiwa-peristiwa sebelumnya yang membunuh dan menghapus sejarah Islam, Yahudi lebih sering melakukannya di bulan-bulan ini.

Ingat, invasi Cast Lead tahun kemarin dilakukan pada akhir Desember. Saat itu, Israel menewaskan lebih dari 1500 orang Palestina. Termasuk ibu-ibu dan anak-anak yang tak berdaya.

Rakyat Palestina sendiri--dengan tetap dipimpin oleh Hamas, tetap tak akan pernah menyerah. Semua ikut terlibat. Tua muda, lelaki dan perempuan. Gaza bukan hanya milikPalestina, dan juga menjadi simbol perlawanan langsung dunia Islam terhadap penjajahan Israel saat ini.

Saat ini, Israel terus-terusan mengepung kompleks masjid Al-Aqsa. Mereka masih menggunakan gas air mata dan peluru karet. Yang menahan mereka dari menggunakan senjata api mungkin saat ini karena debat panas di PBB dan adanya laporan Richard Goldstone.

Sementara negara-negara Islam diam seribu bahasa. Mesir, negeri tetangga sedang sibuk seputar suksesi Mubarak. Arab Saudi tengah kelimpungan mengurus haji dan feminisme. Sedangkan negeri Muslim terbesar di dunia, konon tengah panas dengan dagelan pemberantasan korupsi.

Semoga, serangan kedua kalinya Israel ini mulai bisa membuka kembali kesadaran kita akan kejamnya para Zionis. Jangan lupakan Palestina


Read more...

sahabat dan kasih sayang

Saturday 31 October 2009


assalamualaikum WBT..

bila menyentuh isu Palestin, kita dapat lihat sejauh mana penghayatan setiap orang terhadap isu ini. ada yang mula menghulurkan derma, menghantar bantuan kemanusiaan, mengadakan ceramah berkaitan Palestin dan sebagainya. betapa kasihnya, sayangnya, ambil beratnya kita terhadap mereka yang berjuang di sana. melalui kempen Palestineevergreen ni, bukan sahaja bertujuan untuk menerapkan rasa kasih sayang, ambil berat terhadap mereka di sana, namun ianya untuk diaplikasikan dalam kehidupan harian kita iaitu
mengasihi, menyayangi insan-insan di sekeliling kita; ibu bapa, sahabat-sahabat kita.

adakah kita cukup mengasihi insan di sekeliling kita?

di sini ada satu artikel untuk dikongsi bersama. semoga beroleh manfaat daripadanya. semoga kita dapat berfikir dan melihat balik hubungan persahabatan antara kita dan sahabat-sahabat kita. dan semestinya, untuk mengukuhkan lagi rasa sayang kita terhadap saudara kita di Palestin sana.


Sahabat dan Kasih Sayang ::

Daripada Abu Hurairah (r.a) bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :
"Pada Hari kiamat Allah akan berfirman, 'Dimanakah orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-Ku? Hari ini Aku akan melindungi mereka sebab hari ini tiada perlindungan selain daripada perlindungan-Ku." (Muslim)

Dalam Hadis Qudsi daripada Ubadah bin Samit, Allah berfirman :
"Kecintaan-Ku hanya untuk orang-orang yang saling mencintai, saling menghubungkan silaturahim dan saling berkorban kerana-Ku. Orang-orang yang saling mencintai kerana-Ku berada di atas mimbar-mimbar cahaya. Para Nabi dan Syuhada merasa cemburu terhadap mereka." (Ibn Hibban dan lain-lain).

Kita sudah mengetahui keutamaan dan kedudukan kasih sayang di sisi Allah, ukuran dan pengaruhnya di dunia dan akhirat kelak. Kalau begitu apakah hak dan kewajipannya?

Imam Al-Ghazali telah membahaskan hak-hak kasih sayang dalam kitab Ihya Ulumuddin. Selama ini umat Islam mengabaikannya. Kita merasa malu, hati kita merasa pilu melihat remehnya kedudukan kasih sayang ini dalam jiwa umat ini. Banyak terjadi kesalahan di antara sesama umat Islam yang bersaudara. Seharusnya orang mukmin menyerahkan kepimpinan kepada saudaranya sesama muslim, dan berusaha sekuat tenaga untuk membahagiakan dan sekaligus merendahkan hati terhadap mereka.

Apabila merendahkan hati terhadap mereka, jangan pula menyebabkan saudaramu itu takabur kerana merendahkan hati terhadap sesama muslim kerana Allah adalah salah satu sifat yang tidak dapat dipisahkan daripada orang-orang mukmin. Ia merupakan sifat yang tetap wujud pada pengikut-pengikut Nabi SW sampai hari kiamat. Allah swt berfirman :
"… bersikap lemah-lembut terhadap orang-orang mukmin dan bersikap keras terhadap orang-orang kafir..." ( Al-Maidah : 54)

Sebenarnya sikap lemah-lembut terhadap saudara seagama bukanlah kerana keturunan atau kehebatannya tetapi kerana iman yang memenuhi hatinya dan akidah yang ada dalam jiwanya. Orang bijak mengatakan :
"Kami menjadi Raja disebabkan akidah ini (tetapi) kami menjadi hamba kepadanya."

Sesiapa yang mencintai akidah, tentu ia mencintai penganutnya dan semua yang berhubungan dengan mereka. Sebuah syair mengatakan : "Aku melewati rumah si Laila, ku cium dinding rumah itu. Sebenarnya aku bukan mencintai rumahnya, tetapi mencintai penghuni rumah itu." Oleh itu, berusahalah menjaga hak dan kewajipan kasih sayang, semoga Allah mencucuri rahmat-Nya keatasmu, mengampuni dosa-dosamu dan menolongmu terhadap dirimu.

Berikut ini dihuraikan dengan ringkas hak-hak kasih sayang berpandukan kitab Ihya 'Ulumiddin.

Sesungguhnya para salafus-soleh telah menunjukkan contoh-contoh yang nyata yang dapat dilihat oleh manusia dengan mata mereka dan menyentuh dengan tangan mereka. Kemudian jejak mereka diikuti oleh da'ie-da'ie Islam dalam menahan bala seksaan yang mereka alami. Betapa banyak saudara-saudara kita yang menebus saudaranya dengan jiwa. Betapa banyak pula yang meninggalkan keluarga dan rumah mereka, menemui saudara-saudara mereka untuk membantu keperluan mereka, sedang hati mereka sentiasa membaca firman Allah:
"… kami tidak menghendaki balasan darimu, tidak pula ucapan terima kasih. Sesungguhnya kami takut kepada azab Tuhan kami pada hari semua orang bermuka masam dan merasa kesulitan." (Al-Insan : 9-10)

Kasih sayang seperti ini sungguh unggul dan agung, sehingga orang-orang yang suka berbuat dosa tidak sanggup mencapainya. Kasih sayang seperti ini hanya terdapat pada jiwa orang-orang mukmin. Hakikat ini tidak dapat dipinda oleh orang-orang keras kepala yang hatinya tidak disinari oleh nur Islam. Seperti halnya orang buta yang tidak dapat melihat cahaya matahari, tidak bererti matahari sudah terbenam.

Sesiapa yang mempunyai hati, dengarlah kebenaran ini. Sesiapa yang tidak mempunyai hati, pertama-tama carilah hatinya yang telah hilang itu, kemudian perhatikanlah orang-orang mukmin. Ia pasti akan terkejut melihat apa yang disaksikannya dan akan lupa tentang kewujudan dirinya. Kemudian dirinya akan fana dalam erti kasihsayang yang paling unggul yang pernah dikenali oleh umat manusia. Tidak akan ada yang lebih agung daripadanya sampai akhir zaman.

Hati, diibaratkan seperti alat pengirim dan peka penerima, sebahagiannya ada yang sangat peka, sehingga suara yang perlahan pun tidak akan terlepas dari tangkapannya. Sebahagian yang lain ada yang kurang peka sehinggakan suara yang kuat pun tidak dapat dikesannya. Jika ada orang yang tidak mampu menggambarkan hidupnya dan tidak dapat membayangkan bentuk kehidupan yang kita serukan, hendaklah mereka memperbaiki hati mereka, membersihkannya daripada segala dosa dan kesalahan sehingga mereka dapat menerima rahmat dan petunjuk daripada langit.

Ada empat hak-hak kasih sayang yang akan diperjelaskan secara ringkas:

1) Hak sahabat terhadap harta
Ada tiga tahap dalam hak saudara terhadap harta:

i- Memenuhi keperluan saudaramu daripada kelebihan hartamu
ii- Memberikan separuh hartamu
iii- Menyerahkan seluruh hartamu untuk memenuhi keperluan mereka kerana lebih mengutamakan keperluan mereka daripada keperluan sendiri.

Tahap ketiga inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah swt :
"... mereka mengutamakan (saudaranya) daripada dirinya sendiri, sekali pun mereka dalam kesusahan." (Al-Hasyr :9)

Ada beberapa contoh kasih sayang, dalam tahap ini :

a) Fath al-Musaili datang ke rumah saudaranya. Kebetulan pula, saudaranya tidak ada di rumah. Ia meminta pembantu rumah saudaranya mengeluarkan sebuah peti kepunyaan tuannya. Fath mengambil benda-benda yang diperlukan dari peti saudaranya itu. Setelah tuannya kembali, pembantu ia menceritakan kejadian tersebut. Oleh kerana gembira terhadap apa yang dilakukan oleh hambanya, ia berkata, "Kalau betul kamu memberikannya, maka saya merdekakan kamu kerana Allah".

b) Ali Bin Al-Husein berkata kepada temannya. "Bolehkah seorang menyeluk saku dan mengambil sesuatu dari kocek saudaranya tanpa izin?" Temannya menjawab, "Tidak". Kata Ali, "Kalau begitu kamu bukan bersaudara".

c) Seseorang mengatakan, "Jika kamu meminta wang daripada saudaramu, lantas ditanya untuk apa, ini bererti hak persaudaraannya telah hilang".

d) Seorang sahabat Rasulullah SAW menghadiahkan sesuatu (kepala kambing) kepada sahabatnya, kemudian dia menghadiahkannya lagi kepada sahabat yang lain. Demikianlah seterusnya hingga kembali kepada yang pertama setelah beredar kepada tujuh orang sahabat.

e) Abu Sulaiman ad-Darani berkata : "Aku menyuapkan sesuap makanan kepada seorang saudaraku, kurasakan lazatnya di dalam tekakku".

f) Masruq mempunyai hutang yang banyak. Saudaranya Khaithamah juga berhutang kepada yang lain. Masruq membayar hutang Khaithamah tanpa diketahuinya. Begitu pula Khaithamah membayar hutang Masruq tanap diketahuinya.

2. Hak sahabat terhadap dirimu

Tahap bantuan yang paling rendah ialah memenuhi keperluan mereka sekiranya kamu mempunyai waktu lapang dan menyelamatkan mereka daripada bahaya yang akan menimpa sekiranya ia tidak membahayakan kamu. Manakala tahap bantuan yang paling tinggi sekali ialah mengutamakan keperluan mereka dan menyelamatkan mereka daripada bahaya walaupun ianya membahayakan diri kamu sendiri. Melalui perkataan Nabi Musa (a.s), Allah berfirman :
"Berkata Musa, 'Ya Tuhanku, aku tidak menguasai kecuali diriku sendiri dan saudaraku. Sebab itu pisahkanlah antara kami dengan orang-orang yang fasik."

a) Ibn Shabramah telah menunaikan keperluan besar salah seorang saudaranya lalu saudaranya itu datang membawa hadiah. Maka Ibn Shabramah bertanya : "Apakah ini". Saudaranya menjawab : "Ini adalah balasan jasamu." Lalu Ibn Shabramah berkata : "Ambillah hartamu ini, semoga Allah mengampunimu".

Seterusnya Ibn Shabramah berkata : "Apabila kamu meminta saudaramu memenuhi hajatmu dan dia tidak berusaha sedaya upaya untuk menunaikannya maka ambillah air sembahyang, bertakbirlah empat kali dan anggaplah dia sebagai orang yang telah mati."

b) Al-Hassan selalu mengatakan : "Saudara-saudara kami lebih kami cintai daripada isteri-isteri dan anak-anak kami. Keluarga kami memperingatkan kami tentang dunia dan saudara-saudara kami memperingatkan tentang akhirat".

3. Hak sahabat terhadap lidahmu

Ada di antara sahabatmu yang tidak memerlukan bantuan harta, kerana Allah telah melimpahkan kurnia-Nya atau telah ada orang yang memenuhi keperluannya. Akan tetapi ia sangat memerlukan lidah dan hatimu (nasihat dan kebaikanmu).

Apa gunanya harta benda dan bantuanmu, jika disertai dengan kata-kata yang meyinggung perasaan. Apa gunanya erti harta dan nasihatmu jika tidak disertai kesetiaan dan kasih sayang serta keikhlasan. Jika kamu ingin kedudukan yang telah dijanjikan Allah bagi saudara-saudara fiLlah, peliharalah hak-hak saudaramu atas lidah dan hatimu.

Ada tiga hak saudara terhadap lidahmu :

Pertama

Bersikap diam terhadap keaibannya, dengan syarat tidak mengabaikan amar ma'ruf dan nahi mungkar. Jangan menghina, mengumpat, berbohong, mencaci, memberi gelaran yang tidak ia sukai, menyebarkan rahsia-rahsianya, memburukkan keluarga serta kawan-kawannya dan menceritakan keaibannya yang kamu lihat. Tetapi carilah jalan untuk menutupi keaiban yang kamu dapati padanya. Lihatlah kata-kata Nabi Isa (a.s) kepada pengikutnya, "Apakah yang akan kamu lakukan apabila melihat pakaian saudaramu yang sedang tidur terbuka oleh angin?". Mereka menjawab, "Kami akan menutupnya." Kata Nabi Isa, "Malahan kamu membuka auratnya". Mereka bertanya, "SubhanaLlah, siapakah yang berbuat demikian?". Beliau menjawab, "Salah seorang daripada kamu, mendengar cerita saudaranya, kemudian dia tambah dengan lebih banyak lagi".

Allah berfirman :
"Celaka besar bagi orang-orang yang curang, orang yang apabila menerima takaran daripada orang lain mereka minta dipenuhi. Bila menakar untuk orang lain mereka kurangi". (Al-Muthafifin :1-3)

Kedua

Bincangkan dengan sahabatmu hal-hal yang disukainya dengan syarat tidak pula mengakibatkan penipuan terhadap dirimu sendiri atau menyebabkan kamu menyimpang daripada bercakap benar. Jika kamu melihat pada dirinya kebaikan yang menakjubkanmu sebagai seorang mukmin, dorongkan ia agar terus melaksanakannya. Apabila kamu mendengar pujian terhadapnya, ingatkan kepadanya agar jangan sampai sifat sombong masuk ke dalam jiwanya. Sekiranya didapati ia cenderung untuk berbuat baik atau berhubungan dengan orang-orang terhormat, berikan penjelasan sebaik mungkin sejauh yang diketahui tentang orang itu. Sudah pasti seorang sahabat ingin kamu membantunya bila ia diserang semasa dia ada atau tidak ada. Jika kamu tidak berbuat demikian, kamu laksana orang mati bukan hidup. Termasuk dalam hal ini juga meninggalkan perdebatan yang tidak baik. Dalam hal ini Abdullah bin Hassan berpesan, "Tinggalkanlah fikiran orang-orang yang pintar mahupun serangan mengejut orang-orang yang rendah dan hina".

Ketiga

Mendoakannya baik semasa hidup atau setelah meninggal dunia, kerana doa itu tanda kecintaan dan kekariban. Al-Imam Hasan Al-Banna telah mengumpulkan doa-doa yang dapat mempengaruhi ikatan hati dan kasih sayang. Doa itu dijadikan wirid rabithah (doa pengikat hati) yang dibaca setiap hari dengan khusyuk dan ikhlas sambil merenung maknanya baik oleh saudara yang ada di Timur mahupun di Barat, sehingga dengan doa itu kita dapat bersatu hati (seperti kata pepatah, jauh di mata dekat di hati). Peliharalah amalan doa tersebut kerana Rasulullah SAW bersabda :
"Apabila seseorang mendoakan saudaranya dari jauh, malaikat akan berkata kepadanya, untukmu seperti itu pula."(Muslim)

Hendaklah kita mendoakan sahabat-sahabat kita di dunia dan jika di antara mereka telah pulang ke Rahmatullah, hendaklah kita mendoakan dan memohon keampunan baginya.

Firman Allah SWT :
"Mereka bergembira terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahawa tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati". (Ali-Imran :170)

Firman Allah SWT :
"Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar), mereka berdoa, 'Ya Tuhan kami, ampunilah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman terlebih dahulu daripada kami dan janganlah engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang." (Al-A'raf :151-152)

4. Hak sahabat terhadap hatimu

Hak sahabat terhadap hatimu tersimpul di dalam dua perkataan iaitu kemaafan dan kesetiaan. Yang dimaksudkan dengan kemaafan ialah sebelum kamu mengambilnya menjadi sahabat haruslah diingat bahawa ia bukan seorang yang maksum (terpelihara daripada kesalahan) kerana ini adalah sifat para nabi. Pasti ia ada kesalahan-kesalahan kecil dan kesilapan tetapi kesalahan itu akan terserlah setelah berkawan rapat dan bergaul lama dengannya. Kemungkinan jika berjauhan kamu tidak melihat kesalahannya. Akan tetapi suatu ketika kamu pasti dapat melihat sesuatu yang tidak kamu sukai dan berdiam diri terhadap kesalahannya.

Seorang penyair pernah berkata, "Menyendiri atau bergaullah dengan temanmu, kerana kadang kala ia membuat kesalahan dan kadang-kadang menjauhinya. Jika kamu setiap saat kamu mencela saudaramu, kamu tidak akan dapat menemui orang yang tidak dapat dicela".

Penyair lain mengatakan, "Maafkan kecacatan atau keaiban saudaramu sebagai simpanan kebaikan bagimu. Hindarkan umpatan-umpatan keji sebagai kebaikan hatimu."

Penyair lain pula mengatakan, "Ambillah yang baik daripada saudaramu, tinggalkanlah yang mengandungi kerosakan kerana umur lebih pendek daripada pekerjaan mencela satu sama lain".

Allah memerintahkan agar selalu memaafkan orang lain seperti yang terdapat dalam banyak ayat didalam kitab-Nya yang mulia. Di antaranya ialah :

"Sesiapa yang memaafkan dan berbuat baik, pahalanya ditangan Allah. Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim". (Asy-Syura : 40)

Perhatikan pula firman Allah SWT ketika menyuruh Abu Bakar (r.a), supaya memberi kembali nafkah kepada kerabatnya yang terlibat dalam penyebaran berita bohong terhadap diri 'Aisyah :
"Janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan diantaramu bersumpah, bahawa mereka tidak akan memberi bantuan pada kaum kerabatnya, orang-orang miskin dan orang-orang yang berhijrah di jalan Allah. Hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin Allah mengampunimu? Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (An-Nur :22)

Dalam ayat lain disebutkan :
"Orang-orang yang bertaqwa ialah : Orang-orang yang menafkahkan hartanya pada waktu lapang dan sempit, orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain. Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik." (Ali-'Imran : 134)

Allah SWT telah menyifatkan orang-orang mukmin dengan firman-Nya :
"Berkasih sayang sesama mereka". (Al-Fath : 29)

Adakah dia seorang yang berkasih sayang sekiranya ia tidak memaafkan keterlanjuran saudaranya? Allah menyifatkan mereka dengan firman-Nya :
"Berlemah lembut terhadap orang-orang mukmin".

Adakah dia bersikap lemah lembut jika ia tidak memaafkan kesalahan dan sabar atas kesilapan mereka.

Kesetiaan terhadap sahabat yang menunaikan hakmu adalah hal yang jelas jika ia memberi hakmu dengan sempurna. Akan tetapi yang kita maksudkan di sini ialah kesetiaan pada waktu sahabatmu melalaikan hak-hak itu. Hal ini telah dihuraikan ketika membicarakan kemaafan. Yang penting bagi kita sekarang ialah mengkaji sikap yang perlu diambil apabila sahabat kita melalaikan hak dan agamanya.

Para sahabat telah menerangkan masalah ini dengan jelas :

Abu Dzar berpendapat bahawa apabila anda membenci saudaramu, hendaklah atas dasar kamu mencintainya. Ini bermaksud kamu mencintainya kerana ada sifat yang menarik perhatianmu. Ketika sifat itu hilang daripada dirinya, maka kamu tidak lagi diwajibkan mencintainya.

Abu Darda berpendapat : "Jangan tinggalkan saudaramu bila sifatnya berubah daripada biasa kerana yang bengkok pada suatu saat akan dapat diluruskan."

Jadi Abu Dzar berpendapat supaya membenci dan memutuskan hubungan dengan saudara yang begitu. Sementara Abu Darda' pula mengharapkan agar hubungan dengan saudara itu tetap berjalan seperti biasa. Ibrahim Nakha'i juga berpendapat seperti Abu Darda'. Ia berkata, "Jangan kamu putuskan hubungan dan jangan kamu tinggalkan saudaramu yang membuat kesalahan yang dilakukan pada saat itu akan ia tinggalkan keesokkan harinya".

Imam Al-Ghazali menguatkan juga pendapat Abu Darda' dengan beberapa alasan, antara lain : "Kalau kita memutuskan hubungan dengan saudara kita, dari satu segi kita telah kehilangan kesempatan untuk mengembalikannya ke jalan yang baik."

Di segi yang lain ini bererti tidak setia kepadanya. Ini adalah kerana sehingga hari ia membuat kesalahan itu ia masih memelihara persaudaraannya dengan kita. Oleh sebab itu hendaklah kita menolongnya ketika ia berbuat kesalahan. Ketika saudara kita memerlukan bantuan kebendaan, kita wajib memberikan pertolongan kepadanya. Keperluan terhadap agama lebih penting daripada keperluan kebendaan. Oleh sebab itu diutamakan lagi memberi bantuan ketika ia memerlukan agama.

Tidak diragukan lagi, cara yang dipilih oleh Imam Al-Ghazali mempunyai faedah dan keuntungan tetapi orang yang menempuh cara ini harus berhati-hati, sehingga saudara yang setia itu, dapat membezakan di antara mencintai saudaranya, dengan mencintai perbuatannya yang menyimpang dari jalan yang benar. Tidak ada perbezaan pendapat tentang wajibnya membenci perbuatan yang salah.

Kita haruslah sentiasa berada dalam hubungan kasih sayang dengan saudara yang membuat kesalahan itu, dan kita harus memandang dengan penglihatan kasih sayang, bukan dengan pandangan dengki dan marah kerana saudara kita itu sedang diuji. Kalau kita biarkan dia bersama syaitan, syaitan akan menghilangkan sifat malu dan melenyapkan perasaannya. Tetapi kalau kita tetap mengadakan hubungan dengannya, bererti kita telah memberikan kesempatan baginya untuk menyelamatkan dirinya.



Wallahu a'alam..






































Read more...

mereka yang masih peduli.

Friday 23 October 2009

Israel nafi lakukan jenayah perang

18/09/2009 3:22am

BAITULMAQDIS, 18 Sept. – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu hari ini menolak laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menuduh mereka melakukan jenayah perang dalam serangan ke atas Genting Gaza pada Disember lalu.

Netanyahu, turut memberi amaran kepada pemimpin-pemimpin dan pasukan tentera dunia lain bahawa mereka turut akan didakwa atas tuduhan yang sama.

Katanya, laporan PBB yang dikeluarkan minggu ini telah mengendahkan pengeluaran Israel dari Genting Gaza pada 2005 dan serangan roket bertahun-tahun ke atas Yahudi.

Bercakap kepada Channel 2 News, Netanyahu meminta supaya pemimpin dunia menyokong `hak mereka untuk mempertahankan negara’. – AP


Jewish settlers uproot 20 olive trees, IOF round up more West Bankers

[ 21/10/2009 - 11:34 AM ]

AL-KHALIL, (PIC)-- Jewish armed settlers cut off 20 olive trees in Yatta village, south of Al-Khalil, some of them are 25 years old, local sources said on Wednesday.

They said that the settlers came from the settlement of Susia, south of Yatta, and added that they routinely attack Palestinian farmers in a bid to terrorize them away from their land and then confiscate it.

Meanwhile, Israeli occupation forces (IOF) rounded up four Palestinians in Salfit and Tobas districts at dawn Wednesday.

The IOF troops imposed a curfew on Jayus town to the northeast of Qalqilia at an early hour on Wednesday and started a combing operation.

Locals said that IOF soldiers mounting 12 jeeps announced the curfew via loudspeakers without giving a reason.

They added that the soldiers broke into and ransacked many houses.

The same practice was reported in Daheria village, Al-Khalil district, without arrests.

Hamas: We are keen on reconciliation, but the problem in the Egyptian paper
[ 22/10/2009 - 11:07 AM ]

GAZA, (PIC)-- The Movement of Hamas reiterated Wednesday that it is keen on ending the inter-Palestinian division and committed to the understanding reached with Cairo, but the problem lies in the additions and amendments made to the Egyptian reconciliation paper, which were not tabled before.

In a press statement to the Palestinian information center (PIC), Hamas spokesman Sami Abu Zuhri underlined that his Movement has no new demands regarding the Egyptian paper, but it wants commitment to the understandings reached in Cairo, calling on the Egyptian mediator to match the recent reconciliation paper with what had been agreed upon.

Spokesman Abu Zuhri noted that his Movement embarks on arranging a visit of a delegation to Cairo to explain their remarks and to match the Egyptian reconciliation paper with previous agreements.

Regarding Mahmoud Abbas’s threats of holding elections if Hamas did not sign the reconciliation paper, the spokesman said that such statements are aimed to blackmail and pressure Hamas and any election held in the West Bank would never succeed.

For his part, former minister of prisoners’ affairs Wasfi Qabaha, administratively detained in Israeli jails, stated Wednesday that Hamas wants to restore the national unity because it is part of its faith, so it is trying to put aside the differences and create a healthy ground for the reconciliation.

In a leaked letter sent exclusively to the Palestinian information center (PIC), Qabaha said that the national reconciliation does not appeal to Fatah leaders who inflame tension and differences with the aim of entrenching division in the Palestinian arena.

He stressed that Abbas’s threats of holding presidential and legislative election outside the framework of the national consensus reflects the reality of his intentions and his hypocrisy.

Read more...

Aidilfitri - These are their foods.

Tuesday 22 September 2009

Take a quick look at these luxurious treats of ours:






Ever wonder what are theirs?

IOF troops kill a Jerusalem taxi driver
[ 22/09/2009 - 01:40 PM ]

OCCUPIED JERUSALEM, (PIC)-- A Palestinian taxi driver from Jerusalem was killed on Tuesday morning by IOF troops manning a roadblock to the south of the holy city.

Israeli Radio reported that the IOF troops fired at the Palestinian taxi driver when he approached the Mifo Bitar military roadblock which lies near the Jewish colony of Bitar Elit near the Palestinian village of Husan west of Bethlehem.

Israeli Radio quoted an Israeli army spokesman as saying that Israeli soldiers opened fire at a suspected car that drove near Bitar Elit settlement west of Bethlehem in the West Bank after the driver neglected the soldiers' orders to stop at a roadblock for security check.

Witnesses said that 25-year-old Rabea' al-Tawil, a resident of east Jerusalem was driving his car as he crossed an IOF roadblock, adding that IOF soldiers stationed there opened fire at the car and killed him.

Only cars bearing PA number plates are stopped at IOF roadblocks, but cars bearing Israeli number plates do not have to queue and are not usually stopped at such checkpoints, as they have a special lane that they go through after slowing down a little.

Soldiers who man such roadblocks are usually very young, trigger happy and enjoy tormenting Palestinians before allowing them to continue with their journey



Israeli warplanes blast tunnels along borders with Egypt
[ 21/09/2009 - 10:47 AM ]

RAFAH, (PIC)-- Israel's warplanes fired four missiles at the Palestinian-Egyptian borders south of Rafah in the Gaza Strip at dawn Monday claiming to target three tunnels used to smuggle weapons into the Strip.

Local sources told the PIC reporter that the Israeli F-16s launched three raids targeting those tunnels.

The tunnels are used to supply Gaza with its needs of various goods after all Gaza crossings were closed by the Israeli occupation authority that only open them partially allowing in trickles of badly needed commodities.

The bombardment inflicted vast destruction in the targeted area and in a number of nearby buildings but no casualties were reported.


Print Email

Hamas: Israeli crime aimed to foil Eid joy
[ 21/09/2009 - 10:17 AM ]

GAZA, (PIC)-- Hamas has charged the Israeli occupation authority (IOA) with trying to foil the Gaza people's joy over the Eidul Fitr with the crime committed in northern Gaza on the first day of the Eid.

Fawzi Barhoum, a Hamas spokesman, told the PIC on Sunday that the "Zionist crime" of shelling and killing two Palestinians reflected the "Zionist terrorist mentality and the spirit of revenge against civilians".

The IOA is exploiting the Arab silence and the former PA chief Mahmoud Abbas's acquiescence to attend a tripartite meeting with American president Barack Obama and Israeli premier Benjamin Netanyahu in New York on Tuesday to commit this crime, the spokesman elaborated.

He charged that the IOA is daily proving that it does not respect the sanctity of religious occasions, describing such an attitude as "state terrorism".

Another Hamas spokesman Dr. Sami Abu Zuhri urged the world community in a similar statement to the PIC on Sunday to assume its responsibility against such "Zionist crimes".

He also held the IOA fully responsible for consequences of such "barbaric crimes".

The Israeli occupation forces on Sunday morning shelled northern Gaza areas killing two resistance fighters and wounding four civilians.

For its part, the Qassam Brigades, the armed wing of Hamas, asserted that it would continue along the path of martyrs until liberation of the occupied Palestinian lands.

It added in a statement on the occasion of the Eid on Sunday that the martyrs would continue to "guide us" along the road of sacrifice.

The armed wing called for tolerance and for restoration of national unity.


source:http://www.palestine-info.co.uk/

Read more...

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP