AL-QUDS MENURUT KEYAKINAN UMAT ISLAM (PART 3-AKHIR)

Thursday 16 June 2011

Perjuangan untuk pembebasan Palestin masih berterusan sehingga kini. Sama ada, media-media massa rancak bersaing untuk menyajikan khabar Palestin sebagai paparan utama atau sekadar berita sampingan, perjuangan itu masih dan akan berterusan.


A lasting solution to this problem will have an exceptionally positive influence foremost on the peoples of Palestine and Israel, as well as on the region and the international community.

If you are asking for my point of view, I would say that the Palestinians should go back to Palestine.

Hassan Nasrallah



In order to obtain the goal of returning to Palestine, all of us sometimes
have to grit our teeth.

Yasser Arafat

Our priorities require that all children of Palestine, men and women, be ready for conflict, both from the standpoint of training and from the standpoint of armament.


Ahmed Yassin

Mari kita dengar pendapat Theodor Herzl tentang Palestin :

Palestine is our unforgettable historic home. The very name would be a force of marvelous potency for summoning our people together.


Theodor Herzl



It goes without saying that the Jewish people can have no other goal than Palestine and that, whatever the fate of the proposition may be, our attitude toward the land of our fathers is and shall remain unchangeable.


Theodor Herzl

Tanpa dinafikan, Palestin sememangnya menjadi tumpuan warga dunia. Prof Dr Yusuf Al-Qaradhawi menulis dalam buku "Palestin : Masalah Kita Bersama" tentang kedudukan Baitulmaqdis di sisi Islam.




Al-Quds: Bumi Para Nabi Yang Penuh Berkah

Al-Quds ialah sebahagian daripada Palestin. ALLAH SWT telah menggambarkan bumi ini dengan keberkatan pada lima tempat :
  1. ALLAH SWT menceritakan bahawa Masjidil Aqsa sebagai " yang Kami berkati sekelilingnya" ( al-Isra' : 1)
  2. Ketika ALLAH SWT menceritakan tentang Nabi Ibrahim alaihissalam, "Dan dia (Nabi Ibrahim) beserta Luth telah Kami selamatkan ke bumi yang di dalamnya kami berkati untuk seluruh alam" ( Al-Anbiya': 71)
  3. Dalam Kisah Nabi Musa, setelah tenggelamnya Firaun " Dan Kami pusakakan kepada kaum yang lemah (ditindas) itu bahagian timur bumi dan bahgian baratnya yang telah Kami berkati di dalamnya, dan telah sempurnalah perkataan Rabb-mu yang terbaik untuk bani Israel disebabkan kesabaran mereka" (Al-A'raf: 137)
  4. Tentang Kisah Nabi Sulaiman yang dianugerahkan dengan kekuasaan dan kerajaan yang tiada bandingan, "Dan Bagi Sulaiman; angin yang bertiup kencang yang berhembus di bawah perintahnya menuju bumi yang Kami berkati di dalamnya" (Al-Anbiya':81)
  5. Tentang kisah negeri Saba', " Dan Kami jadikan antara mereka dan negeri-negeri yang Kami berkati di dalamnya, beberapa negeri yang berdekatan, kemudian Kami tetapkan jarak perjalanan (di antara negeri-negeri itu). Berjalanlah kamu di situ pada malam dan siang hari dengan aman" (Saba':18)


Al-Quds: Bumi Tempat Berjuang dan Berjihad

Terdapat dua bukti sebagai khabar gembira bahawa Al-Quds akan ditundukkan oleh Islam :
  1. Firman ALLAH SWT mengenai Masjidil Aqsa (rujuk atas)
  2. Hadis Rasululllah SAW tentang keutamaan solat di Masjidil Aqsa

Hakikatnya, Al-Quds telah ditundukkan oleh Islam. Pendeta agung kota itu yang bernama Safraneus hanya mahu menyerahkan kunci kota kepada Khalifah Islam ketika itu, Khalifah Umar al-Khattab. Perjanjian antara Khalifah Umar dengan penduduknya, masyhur sehingga kini. Perjanjian itu dikenali sebagai Perjanjian Umar atau Kesepakatan Umar bin Al-Khattab.


Sesungguhnya ALLAH SWT telah mengkhabarkan kepada Nabi Muhammad SAW bahawa bumi suci itu akan diduduki oleh musuh Islam. Maka Baginda SAW mendorong umat Islam untuk berjihad mempertahankan bumi tersebut.


Abu Umamah al-Bahili telah meriwayatkan daripada Nabi SAW bahawa Nabi SAW bersabda :
"Masih ada sekelompok orang daripada umatku yang memperjuangkan kebenaran. Mereka menang melawan musuh mereka dan orang yang menentang mereka tidak membuat mereka gentar, kecuali jika mereka ditimpa oleh musibah penyakit, hingga datang keputusan ALLAH, sementara mereka masih dalam keadaan seperti itu." Para sahabat bertanya, "Lalu di mana mereka berada, wahai Rasulullah?" Kata Baginda SAW. " Baitul Muqaddas dan naungan Baitul Muqaddas."


Kesimpulannya, Al-Quds mempunyai kepentingan di sisi Islam sebagaimana berikut:


Yaaser Arafat pernah berkata :


"Palestine is the cement that holds the Arab world together, or it is the explosive that blows it apart"

Mari semarakkan doa dan cakna terhadap Palestin.



Rujukan : Palestin : Masalah Kita Bersama (Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi)

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP