ISRAEL merancang strategi...

Monday 27 June 2011

Isnin, 27/6 - Kabinet keamanan Israel pada hari ini mengadakan sebuah mesyuarat untuk mengcegah sebuah armada internasional yang berniat untuk melanggar laut Gaza. Pada hari Ahad yang lalu, salah seorang menteri dalam mesyuarat tersebut menceritakan persiapan angkatan tentera Israel untuk mencegah konvoi 10 buah kapal yang dijangkakan akan berlayar dari Yunani .

Kemarin, para menteri memutuskan untuk tidak mengizinkan kapal melepasi jangkar di Jalur Gaza, walaupun mereka telah diberi keizinan untuk memunggah muatan mereka di pelabuhan Israel Asdod atau pelabuhan Mesir El-Arish.






Radio publik mengatakan Kaherah telah setuju untuk mengizinkan kapal-kapal untuk berlabuh ke dermaga di El-Arish, sebuah pelabuhan Mediterania yang terletak sekitar 50 kilometer sebelah barat perbatasan Mesir dengan Gaza.

Masih belum ada pernyataan rasmi Israel mengenai mesyuarat tertutup para menterinya. Namun, sumber menyatakan bahawa pihak Israel bersedia untuk menghentikan armada dan tidak membiarkan kapal mencapai Gaza.

Wallahua'alam

sumber: http://www.eramuslim.com

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP