Pertempuran Letus Selepas Penduduk Haram Israel Lawat Makam Nabi Yusuf

Wednesday 1 June 2011

Rabu, 01/06/2011 – Pertengkaran meletus awal pagi Isnin di Nablus setelah tentera Israel masuk makam Nabi Yusuf di timur Nablus di Tebing Barat yang dijajah . Para askar bergegas masuk untuk menawarkan perlindungan terhadap penduduk haram Yahudi yang pergi ke sana untuk melakukan ritual keagamaan.

Pemuda Palestin membalas pencerobohan mereka serangan dengan batu dan bom molotov menyebabkan tentera zionis mengejar mereka, saksi melaporkan. Mereka menambah bahawa lebih dari 40 kereta patrol Israel dan lebih dari sepuluh bas membawa penduduk haram Israel berkumpul di pos pemeriksaan Fourik Beit timur kota, dan beberapa lori yang membawa batu-batu sampai ke makam tersebut selepas tentera Israel mengawal semua wilayah dan pasukan keselamatan Palestin menarik diri.

Warga Palestin melaporkan bahawa tentera mengosongkan rumah mereka dan mereka ditahan di bilik untuk menggunakannya sebagai titik kawalan berhampiran lokasi operasi. Saksi mengatakan PIC bahawa penduduk datang dengan berjalan kaki ke makam – untuk pertama kalinya – pada pukul 03:00 pagi di bawah perlindungan tentera.

Warga Palestin menganggap insiden berkenaan adalah provokasi dan berkata para penduduk ingin menyampaikan mesej bahawa mereka akan masuk dan melakukan apa saja. Mereka membawa lori batu akan digunakan untuk membaiki dan menguatkan makam.


sumber : http://palestinkini.info/

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP