Erdogan: Israel minta maaf atau tiada hubungan

Tuesday 26 July 2011


Selasa - Perdana Meneri Turki, Recep Tayyip Erdogan berkata pada hari Sabtu lepas bahawa hubungan negaranya dengan Israel berada dalam keadaan yang ‘tidak dapat difikirkan’ melainkan Israel meminta maaf atas kejadian serangan ke atas Flotilla 2010 dan berakhirnya kepungan ke atas Gaza.

“Selagi Israel tidak meminta maaf kepada Turki, membayar ganti rugi kepada keluarga mangsa dan membuka sekatan ke atas Gaza, hubungan yang normal antara Turki dan Israel tidak dapat direalisasikan,” kata Erdogan ketika mesyuarat bersama duta Palestin di Istanbul.

Erdogan menuduh Israel membunuh sembilan orang aktivis Turki yang tidak bersenjata yang berada dalam kapal Mavi Marmara, iaitu sebahagian daripada Flotilla Pembebasan ke Palestin paa 2010 ketika mencuba untuk memecahkan sekatan Israel. Perdana Menteri itu juga mengecam kebiadapan dan kesombongan Israel dalam melewatkan perdamaian dan mengangkat sekatan yang dikenakan ke atas Gaza.

Namun begitu, Menteri Luar Negeri Israel, Avigdor Lieberman mengatakan Israel tidak memiliki alasan untuk meminta maaf kepada Turki atas serangan armada tahun lalu yang mengorbankan sembilan aktivis Turki.

"Israel tidak memiliki alasan untuk meminta maaf kepada Turki. Meningkatkan hubungan dengan Turki dalam kepentingan kedua negara, tapi ini sebaiknya tidak datang hanya pada kepentingan Israel saja, "dipetik Jerusalem Post atas pernyataan Lieberman yang mengatakan pada hari Ahad.

Wallahu`alam.

Sumber: http://palestinkini.info/

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP