Israel Sita Hektar Tanah Warga Palestine di Ramallah

Tuesday 28 June 2011


Ramallah - Pasukan Israel melakukan penyitaan terhadap ratusan hektar tanah di dua kampung iaitu Mazra'ah Gharbiya dan Janiya di sebelah barat bandar Ramallah ,kata penduduk kepada sumber.

Warga Palestin melaporkan yang pasukan Israel telah menyerbu kawasan tersebut pada Isnin lalu dengan memasang tanda di kawasan tersebut. Israeli yang mempunyai peta kawasan telah bersepakat dengan para jurutera untuk menetapkan dan menggariskan kawasan masing-masing.

Israel telah disoal oleh pasukan Red Cross ( warga Palestin mewakilkan pihak Red Cross untuk mempersoalkan isu ni kepada Israel), memberitahu bahawa tanah yang kaya dengan hasil tanaman seperti pokok zaitun itu telah dirampas.

Komander Pentadbiran Awam Tebing Barat berkata, rampasan yang dilakukan adalah berdasarkan dalam absentee law yang dikeluarkan oleh tentera Israel, di mana pasukan mereka berhak untuk merampas mana- mana kawasan di Palestin tanpa kebenaran daripada pemilik asal yang telah keluar dari Palestin.

Komander itu juga berkata,mana- mana pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu perlu pergi ke mahkamah tentera Ofer di selatan Ramallah dalam tempoh sebulan setengah bermula daripada isu dikeluarkan.





Sumber : http://www.palestine-info.co.uk

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP